2015. november 9., hétfő

8.-os gondok-Próbálok segíteni

Sziasztok!
Tapasztaltam, hogy sok 8.-os most felvételiző blogger aktívkodik mostanában. Meg úgy általában mindig vannak 8.-os bloggerek, olvasók. Úgy gondoltam írok egy bejegyzést nekik. Nem, nem felvételihez segítő oldalakat mutatok meg, nem is a felvételiről információk, nem is iskolák, hanem a saját tippeim, amivel talán tudok segíteni a felvételiző diákoknak, az időszak átvészeléséhez, a dolgok alapos átgondolásához, egyéni tapasztalatok alapján. Ja igen, nekem se sikerül teljesen megnyugodnom, talán a saját bejegyzésem fog segíteni rajtam is. 





Pár szó erről a folymatról, amin bizonyára te is keresztül mész:

  A legtöbb 8.-osnak már ott jönnek a problémák, hogy nem tudja kiválasztani az iskolát. Sokszor amiatt, mert még nem döntötte el, hogy milyen irányú az érdeklődése. Ez nagyon gyakori. Hisz hogyan várjuk el egy 8.-os diáktól, hogy tudja, hogy majd mi szeretne lenni..stb. Persze vannak akiknél már ilyenkor eldől, mondjuk ez sok esetben nem teljesül be, de azért vannak akik legalább az érdeklődési körüket be tudják határolni és ez alapján választanak egy szakot. De ez is nagyon nehéz. Hisz tegyü fel van egy diák, legyek mondjuk én. Szeret írni (lásd blogolás), emellett, ötös matekból és versenyeken is helyezett itt-ott. Tanul zongorázni, és földrajzból is ötösöket hoz. Stb. Jó. Akkor most milyen irányban tanuljon tovább? Hát tesire nem kéne. Na ez kihúzva. De akkor is, ott van még nemtomhány lehetőség, több iskola a környéken, stb. Nehéz dolog ez. De nem szabad ráparázni! Gondold át mi az ami érdekel, jó is vagy benne, és nem bánnád meg, ha négy vagy több éven keresztül azt kell tanulnod. És mikor ezt kitaláltad....akkor jön a másik probléma. (nálam legalábbis) Ilyenkor már úgy tűnik kevés iskola van a környékünkön. Eldöntöttem mit, milyen szinten, milyen közegbe szeretnék tanulni, de persze olyan nincs ami nekem megfelel....
 Nem is részletezem, mert ajj ez senkin nem segít.

 Amikor kiválasztod az iskolát, a szakot ahova szívesen jelntkeznél, akkor kezded átérezni, hogy mi is a limit. Beparázol, hogy nem fognak felvenni, mert a jegyeid, a felvételi....igen amit még meg sem írtál már amiatt előre parázol és ki vagy borulva. Erre mondhatnám azt is hogy jó dolog, amíg nem túlzás. Jobb félni, mint megijedni. Ha otthon kitartóan gyakorlod a felvételiket, de matekból pl soha nem ütöd meg az általad kitűzött mércét, akkor gyakorolni kell tovább, kitartóan!
 És az a mérce is nagyon fontos. Nyilván ha magasabb a magad felé irányuló limited, akkor nehezebb dolgod van. Ezt neked kell átgondolnod. De ha nem vagy önkinzó, akkor mondjuk a felvételi megírásakor nem az 50 pontra fogsz törekedni, mert nagyobb az esély, hogy szenvedj.

Leírom nektek, hogy én hogy csinálom végig mindennapjaim és hogy tervezem a felvételiig továbbvinni. Lehet, hogy ez nem a jó taktika, de nekem talán beválik:

-Rendszeresen írom a felvételiket. Hétvégén, ha időm engedi, több felvételi feladatsort is megírok. (Az előző éviekből gyakorlok.)
-A suliban a tanáraink nagyon segítőkészek ha a felvételiről van szó. (Bármiről is van szó, igazából. De most ez a téma.) Vannak felkészítő óráink, ezekre lelkiismeretesen megcsinálom amiket feladnak, mert tudom, hogy ezzel nekem lesz jobb.
-Minden olyasmit igyekszek leszarni (elnézést, ez így helyes), ami számomra nem olyan fontos. (főleg ebben a félévben) Ha például az edzésed számodra nem olyan fontosak (mint mondjuk a felvételid), akkor azokat igyekszel leadni, vagy valami.
-Egy kis szabadidő, szusszanási idő nagyon fontos! PIHENJ eleget!
-Ha téged az kapcsol ki, hogy olvasol, vagy zenét hallgatsz, vagy blogolsz...stb. akkor naponta egy órát/fél órát mindenképp (ez még kevés is, de nekem sincs több időm ilyen "úri huncutságokra" mint pihenés) szánj erre is.
-Ez nem egyenlő az alvással. Az alvás is ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb! Az alváson felül kell pihenéssel, kikapcsolódással időt tölteni!
-Ne terhelj másokat és főleg magadat az "Engem úgyse vesznek fel!" és a "Nekem ez nem fog menni!" ezer változatával! Ez senkinek se jó! Ha tényleg van valami kétséged magaddal, akkor azt níilván mond és akkor többet segítenek neked, te is többet készülsz, újra átgondolod, hogy az az erősségű iskola jó lesz-e neked, stb. De a felesleges nyafogás, hidd el, senkinek sem tesz jót!


Ami nagyon nehéz még ebben a továbbtanulás izében, azok a barátok és az ismerősök, akiket magunk mögött hagyunk a régi sulinkkal. Sok barát akiktől búcsúzol.... Számomra is hihetetlen, hogy az osztálytársaim nagy részével már 3-4 éves korom óta minden nap "össze vagyok zárva" és most hirtelen ez megváltozik. (Sokan már óvodába is együtt jártunk. Faluhelyen élünk...:D) A tanáraink is változnak, nagyon-nagyon sok dolog változik majd. Viszon bizonyára már más is várja ezt az "új világot", új barátokat, új közeget.
Ezzel kapcsolatos meggondolandó tippek:
 -Ne válassz iskolát az alapján, hogy a barátaid oda mennek. Persze nem arról beszélek, hogy ne menj egy osztályba egy volt osztálytársaddal, csak azt mondom, hogy csak amiatt ne válassz egy sulit, amibe magadtól nem mennél, mert egy suliba/osztályba szeretnél járni valakivel!
 Ebbe a hibába főleg a szerelmes egyedek tudnak bele esni! :) Tapasztalat. Nem érdemes csak azért egy rossz döntést hozni, és egy olyan suliba jelentkezni, ahova nem járnál amúgy, mert a fiú/lány (tényleg! amúgy van fiú olvasója ennek a bejegyzésnek, vagy ennek a blognak? ha van, léci írjon már egy kommentet ide, csak a poén kedvéért is! elnézést a közjátékért) abba az iskolába jelentkezett. Nem éri meg.

Egyelőre ennyi lenne a kis bejegyzésem. Érdeklődéstől függően, lehet, hogy esetleg hozok második részt is. Pipáljatok idelenn, hogy fel tudjam mérni az érdeklődőket. Köszönöm, remélem tudtam valamiben segíteni! Kitartás!

2 megjegyzés:

  1. Szia Japane!

    Szerintem tök jól összefoglaltad a téma lényegét, csak egy dolog maradt még ki, amit gondoltam pár szóban leírok, gondoltam, ha már indult egy 'segítsünk egymásnak' témakör, ide illik.

    Alvás! Nagyon fontos!
    Próbáljatok meg minden nap legalább (!!!) 8-9 órát aludni, mert anélkül (legtöbben) másnap csak zombi módjára fogtok csoszogni az iskola folyosóin.

    Tudom, tudom, tanulás.
    De ha egyszer már 6-kor, amikor hazaérsz (vagy ha szerencsésebb vagy akkor hamarabb) teljesen hulla vagy, ne sanyargasd magad, ne sajnáld az alvást! Hidd el nem kidobott idő!
    Csak a halaszthatatlan dolgaidat érdemes lerendezni, aztán bevágni a szunyát.
    A sok megoldandó gond pedig?
    Holnap. Kipihenten, jól vágó aggyal. De ne terheld magad túl! Ha sikerül aznap is emberi időben az ágyadba kerülnöd, másnap szintén kipihent leszel és újult erővel vághatsz bele a munkába. :)

    Ez az én tippem. Remélem segítettem. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És, upszi, igen, észrevettem, hogy véletlenül kétszer gépeltem be a "gondoltam-ot. :)

      Törlés

By: Sasha D. Hailey L. Japane LS.